Wie zijn jouw meest en minst winstgevende klanten? En welke klanten vertegenwoordigen de grootste potentiële waarde voor jouw organisatie? Een gebrek aan antwoorden leidt al snel tot verkeerde beslissingen, een verminderd concurrentievermogen en eventueel zelfs een verslechterde liquiditeitspositie.
Goed inzicht is daarom belangrijk. Zo weet je immers of je voor jouw klanten wel de juiste middelen inzet en / of de juiste verkoopprijs rekent voor de geleverde artikelen. Benieuwd waar je zoal op kunt letten?
Bekijk eens de gemiddelde marge per klant. Zijn er klanten bij wie de kosten per pallet, zending of vrachtwagen hoger zijn dan gemiddeld? Deze klanten leveren minder marge op. Bijvoorbeeld doordat ze steeds slechts enkele goedkope artikelen afnemen. Of doordat de artikelen naar deze klanten met speciaal vervoer (gekoeld) bezorgd moeten worden. Of bevindt de klant zich een eind uit de route waardoor de chauffeur er langer over doet om te leveren?
Ook je vrachtwagenchauffeurs spelen een cruciale rol in het realiseren van een goede marge. Kijk bijvoorbeeld eens welke chauffeurs er het vaakst voor zorgen dat een zending op tijd wordt afgeleverd. Daarnaast is het rijgedrag van een chauffeur bepalend voor de kosten van brandstof, onderhoud en schade aan de vrachtwagen.
Natuurlijk kun je hetzelfde doen om de winstgevendheid van je materieel te beoordelen. Zo zie je in welke mate de totaal beschikbare capaciteit van je materieel daadwerkelijk benut wordt. Is de bezettingsgraad te laag, dan kun je zoeken naar aanvullende opdrachten die extra omzet en extra winst opleveren.
Brandstofkosten hebben een grote invloed op de brutomarge van je logistieke organisatie. Het is daarom goed om te weten welk percentage van de kosten je besteedt aan brandstof. Door ook het brandstofverbruik per vrachtwagen uit te zoeken, ontdek je bijvoorbeeld welk type vrachtwagen op korte stukken beduidend efficiënter rijdt. Zo kun je de inzet van vrachtwagens optimaliseren en snel brandstof besparen. Maar ook de de juiste banden(spanning) en het kiezen van de meest zuinige route, gebaseerd op de afmetingen van de gebruikte wagen, dringen het brandstofverbruik terug.
De marssnelheid of het marstempo is een belangrijke kpi om de benutting van voertuigen te bepalen. Hiermee beoordeel je de winstgevendheid van ritten en kunnen eventueel aanpassingen worden gedaan om de winstgevendheid te verhogen.
Als je weet wat jouw organisatie wil, dan weet je ook welke gegevens je op orde moet hebben en welke rapportages je daarmee kunt samenstellen. In een centrale cockpit breng je deze data bij elkaar voor controle, analyse en rapportage. Afhankelijk van de inrichting haal je gegevens uit eigen spreadsheets, je fleetmanagementsysteem, je transportmanagementsysteem en je financiële systeem. Idealiter automatiseer je die informatiestroom zoveel mogelijk, waardoor rapportages zich automatisch vullen en zo snel beschikbaar zijn.
Maar denk ook eens aan een dashboard, met meters die voor ieder klantsegment de betreffende marge laten zien. Zo creëer je inzicht en zorg je dat je als financieel directeur van jouw transportbedrijf weer net even iets lekkerder slaapt. Wetende dat je transportbedrijf er pico bello bij staat!