Choose language

Blog: Efficiënter werken dankzij automatisering

_DSC0089 copy

Automatisering en digitalisering zorgen dat je altijd inzicht hebt in hoe je organisatie ervoor staat. Je ontdekt trends of ontwikkelingen in de markt sneller en speelt direct in op onverwachte zaken. Door je organisatie in te richten op verandering ben je beter in staat tot duurzaam succes.

Maar automatisering biedt nog veel meer voordelen. Je kunt eenvoudiger je concurrentiepositie verbeteren. En er kan veel efficiënter worden gewerkt wanneer medewerkers zich alleen nog hoeven te richten op uitzonderingen. Bovendien kun je meer werkzaamheden verrichten met hetzelfde aantal mensen en zorg je dat de werkdruk in deze krappe arbeidsmarkt minder snel oploopt.

 

Wat verandert er dankzij automatisering voor de controller?

Digitalisering en automatisering worden steeds belangrijker. Logisch, want dit maakt bedrijfsprocessen betrouwbaarder, efficiënter en goedkoper. Het maakt ook jouw werk als financiële professional interessanter en biedt je nieuwe inzichten. Het kan er echter ook voor zorgen dat je op een nieuwe manier naar dingen moet kijken of zelfs eisen dat je overstapt naar een hele nieuwe manier van werken. Kortom: jouw rol gaat de komende jaren dankzij digitalisering en automatisering zeker veranderen.

Er worden bijvoorbeeld steeds meer processen geautomatiseerd. Jouw toegevoegde waarde als financiële professional zit in de toekomst dan ook niet langer in het invoeren of controleren van data. Herhalende, handmatige handelingen worden dan grotendeels door software gedaan. Jij kunt je dan gaan richten op uitzonderingen die aandacht nodig hebben, betrouwbaar prognosticeren en vooruitkijken.

Organisaties die hun administratieve processen op hoog niveau hebben georganiseerd, signaleren veranderingen eerder en kunnen hier sneller op inspelen. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis toen medewerkers van organisaties waar digitalisering en automatisering al een belangrijke rol speelden eenvoudiger konden thuiswerken.

Het is dus belangrijk dat je niet ingehaald wordt door allerlei ontwikkelingen, maar juist voorop blijft lopen. Maar hoe doe je dat? Door de basis op orde te hebben en stap voor stap het niveau van je administratieve processen verder te ontwikkelen is jouw organisatie wendbaarder en neem je als financieel professional de rol van betrouwbare raadgever aan.

Hoe helpt moderne software bij het automatiseren?

Moderne software levert je organisatie een aantal belangrijke voordelen op als het gaat om automatisering. Hieronder staan de vijf belangrijkste op een rij:

  1. Hogere databetrouwbaarheid
    Je hoeft je gegevens voor de financiële administratie, logistiek en projecten nog slechts eenmalig in te voeren in een centrale database. Hieruit halen alle verschillende modules of onderdelen van het gebruikte softwarepakket hun informatie. Zo ontstaat een zeer hoge databetrouwbaarheid.

  2. Gegevens zijn op elkaar afgestemd
    De gegevens in de software zijn precies op elkaar afgestemd waardoor processen efficiënter verlopen. Dit voorkomt handmatig werk, fouten en zorgt voor kortere doorlooptijden en een betere service.

  3. Automatiseren van standaardtaken
    Het automatiseren van herhalende (complexe) handelingen zorgt ervoor dat je je alleen nog hoeft te richten op uitzonderingen. Gebruik de vrijgekomen tijd voor zaken waar je nu moeilijk aan toe komt. Doordat ook de rest van de organisatie efficiënter werkt, verzet je meer werk met evenveel mensen.

  4. Merk veranderingen eerder op
    Door losse systemen aan elkaar te koppelen, kun je eenvoudig inzoomen op details voor meer informatie. Dat levert direct meer inzicht op. Door daarnaast te kiezen voor gepersonaliseerde dashboards, ziet iedereen in een oogopslag hoe zaken ervoor staan. Zo vallen veranderingen eerder op en kun je sneller inspelen op kansen.

  5. Altijd en overal beschikbaar
    Cloudsoftware werkt vaak met een abonnementsmodel waardoor je geen grote investeringen hoeft te doen. Je hebt altijd en overal toegang tot je gegevens en kunt veilig thuiswerken. Updates vinden automatisch plaats, zonder dat je je werkzaamheden hiervoor hoeft te onderbreken. En dankzij standaard aanwezige beveiligings- en back-upinfrastructuur hoef je zelf geen back-up van je gegevens meer te maken.

Wat levert automatisering mijn organisatie op?

Moderne tools voor financiële administratie geven je altijd en overal toegang tot de laatste stand van zaken binnen je bedrijf en vergemakkelijken het maken van analyses. Dankzij realtime inzicht in je gegevens kun je goed onderbouwde (strategische) keuzes maken. Het optimaliseren en digitaliseren van financiële processen met behulp van software kan je organisatie nog veel meer opleveren.

  • Je beschikt in al je systemen over actuele, betrouwbare data

  • Betrouwbare rapportages zijn eenvoudig te maken en snel beschikbaar

  • Er is tijd voor andere werkzaamheden door het minimaliseren van handmatige taken

  • Op gepersonaliseerde dashboards zie je direct hoe de onderneming ervoor staat

  • Veranderingen worden sneller opgemerkt en er kan dus eerder worden bijgestuurd

Je krijgt door automatisering administratieprocessen meer inzicht in hoe jouw organisatie er op dat moment voorstaat. Door zoveel mogelijk handmatige taken te minimaliseren, verlopen bedrijfsprocessen efficiënter en kan er vaak met evenveel mensen meer werk worden verricht.

 

Hoe zorg ik dat ik inzicht heb in mijn openstaande facturen?

Het automatiseren van goedkeuringsprocessen voorkomt menselijke fouten en zorgt ervoor dat processen efficiënter verlopen. Er worden bijvoorbeeld geen lees- of typefouten meer gemaakt bij het handmatig overnemen van bedragen en gegevens. Je ziet direct waar een factuur zich in je organisatie bevindt en wat de status ervan is. Dat levert elke maand veel extra tijd op die je anders kwijt was aan het zoeken naar openstaande facturen en de reden daarvan.

Personen die bij de goedkeuringsprocessen een rol spelen, ontvangen automatisch bericht zodra er een factuur klaarstaat. Zorg ervoor dat een factuur op basis van bijvoorbeeld de afdeling en/of de hoogte van het bedrag automatisch terechtkomt bij de persoon die hiervoor goedkeuring moet geven.

Voordelen van geautomatiseerde goedkeuringsprocessen
Doordat moderne softwareoplossingen voor geautomatiseerde goedkeuringsprocessen zijn geïntegreerd met je financiële software bespaar je veel tijd, voorkom je menselijke fouten en verlopen processen voortaan veel efficiënter. Daarnaast zijn er nog meer voordelen van het automatiseren van goedkeuringsprocessen. De grootste winst behaal je echter doordat je de tijd, die je anders gebruikt voor de factuurverwerking, anders kunt gaan inzetten. Bijvoorbeeld om eenvoudig betere analyses en voorspellingen te kunnen doen voor het management! 

"Door geautomatiseerde goedkeuringsprocessen worden inkoopfacturen binnen de flow verwerkt. De eindgebruiker ziet de factuur, ziet waar we ‘m op coderen en kan tussentijds nog aanpassingen doen. Concreet gaan facturen sneller door het systeem en kunnen we facturen met minder fouten verwerken. Het systeem is echt intuïtief en de handige app geeft ons veel flexibiliteit." - Mehmed Tozlu, controller Koninklijke Bouwend Nederland

Hoe automatiseer ik mijn abonnements- en contractbeheer?

Steeds vaker betalen klanten liever niet meer voor bezit, maar voor het gebruik van diensten of producten. Door dit aan te bieden, ga je een langdurige relatie met je klanten aan. En die relatie kan steeds weer veranderen. Denk maar eens aan zaken als verlenging, upgrades, downgrades, opzeggingen en prijswijzigingen. Je organisatie wordt hierdoor steeds vaker geconfronteerd met een grote hoeveelheid contracten. Dit brengt heel veel handmatige werkzaamheden met zich mee. Doordat de informatie bovendien vaak in verschillende systemen zit, ben je al snel het overzicht kwijt.

Met moderne software automatiseer je het abonnementenbeheer van je debiteuren en minimaliseer je handmatige handelingen. Factureer eenvoudig debiteuren geautomatiseerd per maand, per kwartaal of jaarlijks. Wanneer je het contract tussentijds aanpast, worden nieuwe facturen automatisch volgens de nieuwe voorwaarden gegenereerd.

Door je contractbeheer met je financiële administratie te integreren krijg je inzicht in de te verwachten opbrengsten en lopende verplichtingen. Een geautomatiseerd facturatieproces zorgt ervoor dat je automatisch kunt boeken in de periode waarin kosten gemaakt worden en dat je bovendien voldoet aan de IFRS revenue recognition standard.

Slim beheren van contracten en abonnementen

De economie verandert en businessmodellen veranderen mee. Klanten willen niet meer betalen voor bezit, maar alleen voor het gebruik van diensten of producten. Door je abonnements- en contractbeheer te automatiseren voorkom je veel handmatige werkzaamheden. Factureer debiteuren met moderne software bijvoorbeeld geautomatiseerd per maand, kwartaal of per jaar. Bekijk onderstaande video om te kijken hoe dit in zijn wekring gaat.

 

Ook interessant voor jou...