De uitvaartmarkt staat onder druk - u ook?
Als toeleverancier in de uitvaartbranche ontmoet ik veel mensen zoals u, uitvaartondernemers. Prettig in de omgang, vind ik. Waarschijnlijk omdat ze vaak in de branche zijn gestapt doordat ze zelf met verlies te maken kregen. Dat blijkt tenminste opvallend vaak een van hun motieven. Zo’n ervaring maakt dat ze gaan nadenken over zingeving. Hierdoor kunnen zij goed omgaan met situaties waarbij mensen geen maskers meer op hebben. Dat aspect is het mooiste in contact met mensen, denk ik: maskers af.…
Meer concurrentie in de uitvaartbranche
De vraag naar de diensten van uitvaartondernemingen groeit elk jaar opnieuw. Het is dus niet verwonderlijk dat ook het aantal uitvaartbedrijven in ons land blijft stijgen. Tussen 2008 en 2018 zijn er zeker duizend nieuwe uitvaartondernemingen bijgekomen. Daar staat tegenover dat ook het aantal sterfgevallen sinds 2007 jaarlijks toeneemt. Hoewel dit aantal naar verwachting pas in 2055 zal dalen, is er langzaamaan een verdringingsmarkt ontstaan. Anders gezegd: de concurrentie is groot.
Goed profileren steeds belangrijker
Daar komt nog bij dat families snel een vergelijking maken tussen verschillende aanbieders via het internet. Het wordt dus belangrijker voor uitvaartondernemingen om zich goed te profileren. Als kleine (startende) ondernemingen dit goed voor elkaar hebben, kunnen ze door samenwerking met partijen op het gebied van bijvoorbeeld verzorging en vervoer toch een belangrijk deel van de markt bedienen.
Eventmanager in plaats van uitvaartleider
Alles bij elkaar betekent dit dat u als kleine, maar zeker ook als grote uitvaartondernemer aan de bak moet, want het gaat niet meer vanzelf. U kunt zich daarbij afvragen wat er dan niet meer ‘vanzelf’ gaat. Want zo’n uitvaart tot in de puntjes verzorgen, dat kunt u wel. Maar nabestaanden vragen soms meer om de skills van een eventmanager dan van een uitvaartleider en dat kan u kopzorgen geven.
Afspraken uitvaart onder controle
Hoe houdt u bijvoorbeeld grip op alle afspraken rond een uitvaart? Dat begint met alles duidelijk vastleggen, van de begroting, contacten met samenwerkende leveranciers en verrekening van polis(sen) tot en met de afspraken over overbrengingen, catering en dragers. Uiteraard mag de uiteindelijke factuur niet afwijken van wat u heeft afgesproken. Tot slot: hoe schraapt u alle gegevens van de ingekomen facturen bij elkaar om enigszins te beoordelen of er onderaan de streep nog iets overblijft?
Extra aandacht voor families
Dit vraagt een goede manier van registreren en administreren. Een systeem waarin u op uitvaartdossierniveau alles bij elkaar heeft staan en ook de ingekomen kosten eenvoudig matcht. Dat geeft inzicht en ontzorgt. Behalve dat u meer grip op uw service en cijfers heeft, kunt u met zo’n systeem ook net wat meer aandacht aan families geven. Denk aan een attent kaartje aan de contactpersoon op de geboortedatum van een overledene.
Klaar voor de toekomst?
Ik ga ervanuit dat ik u niets nieuws vertel. Maar misschien ontdekte u de laatste keer dat u in de spiegel keek wel dat u een soort masker op had. Zo’n masker van bezorgdheid, van ‘hoe maak ik mijn bedrijf toekomstbestendig?’ … Misschien moeten we er eens over praten. Want ik vermoed dat uw hart niet ligt bij administreren, maar veel meer bij faciliteren. Dat geldt ook voor mij. Alleen ben ik geen uitvaartondernemer, maar leverancier van administratieve en uitvaartsoftware.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Download dan de gratis whitepaper of neem contact op met Charles van Arch-IT.
Kom in contact met Arch-IT
Charles Rommelaar van Arch-IT is nauw betrokken bij de ontwikkeling van uitvaartsoftware FuneralView. Ook is hij gastdocent bij een uitvaartopleiding.
Door de verschillende ontmoetingen met mensen uit de branche ontstaat een mooie wisselwerking. Zo kan Charles mensen uit de uitvaartbranche echt verder helpen en inspireren anderen hem bij het bedenken en bouwen van nieuwe en nog slimmere oplossingen!
Voor vragen is Arch-IT bereikbaar via op 0527 69 99 00 of info@arch-it.nl
Klantverhaal: Dunweg Uitvaartzorg
"Aan de kant van de financiële administratie levert de nieuwe software ons ongeveer 1,8 fte op. Daardoor hebben we twee medewerkers minder nodig op de afdeling administratie. En bij de uitvaartverzorgers, dus aan de kant van FuneralView, levert het vooral veel meer tijd op waarbij zij aandacht kunnen besteden aan de familie."